GELDROP - Bewoners van ruim driehonderd woningen in de Geldropse wijk Coevering kunnen opgelucht ademhalen nu een nieuw renovatieteam de klachten na een mislukte renovatie aanpakt. Na een bijeenkomst georganiseerd door wooncorporatie Woonbedrijf, zijn huurders hoopvol gestemd.
Het nieuwe bouwteam legt de focus op verbeterde communicatie met de bewoners en de lokale bewonerscommissie. Margie Tönjes van de commissie is tevreden: "We zijn positief over het nieuwe team. Er wordt naar ons geluisterd en er wordt actie ondernomen," aldus Tönjes.
Tijdens de bijeenkomst, waar zo'n dertig huurders aanwezig waren, konden zij hun klachten indienen. Het renovatieteam zal niet alleen de klachten oplossen, maar ook in de komende twee maanden alle gerenoveerde woningen bezoeken. Projectmanager Raymond van Krieken benadrukt het belang van een uitleg en herstel van geïnstalleerde apparatuur, zoals de CO2-sensor en vochtsensor.
De renovatie werd uitgevoerd in vijf fasen, waarvan de eerste drie vorig jaar werden afgerond. Naar aanleiding van klachten en communicatieproblemen werd er een onderzoek ingesteld. Van Krieken erkent: "Uit dat onderzoek is gebleken dat we fouten hebben gemaakt. Onbeleefde bouwvakkers en gebrekkige uitleg over de apparatuur zijn enkele pijnpunten die aan het licht zijn gekomen."
Buiten lawaai van apparatuur is er ook kritiek op andere bouwtechnische zaken, zoals tochtgaten en scheve tegels. De huurders die in de eerste drie fasen geconfronteerd werden met de renovatie, uitten het meeste ongenoegen. Fase vier en vijf zijn inmiddels afgerond zonder klachten. Er wordt aangegeven dat er geleerd is van het verleden en dat er beter geluisterd zal worden naar de bewoners in toekomstige renovatieprojecten.